MUSTAFA OĞUZ
İnsanlık tarihinde, ibadet için yakılan tütün yapraklarının 'keyif vericiliği'yle birlikte, insan, tütünü, hayatının önemli unsurlarından biri haline getirdi.
Keyiften endüstriye tütünün yolculuğunda, tütün ürünü, bulunduğu toplumların özelliğine göre, pipodan puroya, kağıt sarma sigaradan nargileye farklı şekillerde cisimleşerek hayatın merkezine yerleşti.
Sağlığa zararı ile ilgili olarak, tütün şirketlerinin lobisi ve gücü, "zararlıdır" ifadesinin yer aldığı etiket ve fotoğrafları bu yüzyıla kadar paketlere koydurtmamak konusunda etkiliydi.
Cemiyetlerle tütünü bırakma teşvik edildi, tütün devletin 'sıcak' vergi kalemi olarak ve satılan sigara başına alınan vergilerle bir kazanç kapısıydı.
Nargile ise doğu toplumlarından dünyaya yayılan bir kültür malzemesi oldu. Hintliler, İranlılar ve Araplardan bu topraklara gelişi Osmanlı döneminde oldu.
Tarihte bilmecelere, şiirlere, türkülere konu olan nargile; şimdilerde kültürel değişimlerin yansıdığı bir ticari ürün durumunda.
İzmir'de yoğun göç ile birlikte bazı kültürel değerlerin de değişmeye başladığını, Basmane'de görebiliyoruz.
Özellikle savaşan ülkelerden kaçıp İzmir Basmane'ye gelenler kentte ülkelerinden taşıdıkları geleneksel alışkanlıklarını sürdürmeye devam ediyor.
Bunun en çarpıcı örneği nargile alışkanlığında gözüküyor. Mültecilerin yoğun yaşadığı tarihi semtte kalaşnikof görselli nargileler satılıyor.
Şiddet ve ölüm çağrışımlı kalaşnikof tasarımlı nargile, Basmane'nin yeni sakinlerinin talebi üzerine piyasada yer bulmuş durumda ve özgürce 'Barış Kenti İzmir'de satışa sunuluyor.
31.03.2022 09:03:42